نوار خطر | نوار ایمنی

نوار خطر و نوار ایمنی

نوار خطر یا نوار ایمنی جزو محصولاتی است که برای هشدار وجود خطر در برخی مکان‌ها استفاده می‌شود. رنگ نوار خطر عموما زرد است و کلمات هشدار مانند خطر نزدیک است، احتیاط و … روی آن درج‌شده است. موارد مصرف این محصول گسترده است؛ برای مثال در مکان‌هایی که چاه حفر می‌کنند که در مسیر تردد مردم قرار دارد یا آتش‌سوزی در خانه یا محلی رخ‌داده، برای ایجاد هشدار در بقیه جهت جلوگیری از ورود آن‌ها از این نوارها استفاده می‌شود.

درواقع هدف اصلی استفاده از نوار اخطار یا نوار هشدار در مشاغل مختلف جداکردن مناطق خطرناک از مناطق بی‌خطر است و با این کار عبور و مرور افراد به این مکان‌ها محدود می‌شود.

رنگ‌بندی نوار خطر

طبق استاندارد جهانی OSHA ، ﻧوار ﺧطر زرد مناسب‌ترین نوع رنگ است که نشان‌دهنده یک خطر فیزیکی برای افراد در آن محدوده است. ابعاد و اندازه نوارهای خطر متفاوت بوده و بسته به شغلی که می‌خواهد از این نوار استفاده کند، تولید می‌شود. اگر در شب بخواهید از این نوار استفاده کنید، حتماً نوع ﻧوار ﺧطر ﺷﺑرﻧﮓ را به کار ببرید. ویژگی شبرنگی در این نوار در شب حالت چراغ دارد و از فاصله دور هم جلب‌توجه می‌کند.

ولی طبق استاندارد سازمان‌های ایمن و بهداشت، رنگ‌بندی‌های دیگری نیز در ساخت نوار خطر استفاده‌شده که طبق موارد زیر هستند:

  • قرمز و سفید
  • سفید و مشکی
  • زرد و صورتی
  • سفید و سبز
  • آبی و سفید
  • سفید و نارنجی
  • زرد و مشکی

قرمز و سفید: در مکان‌هایی که احتمال بروز آتش‌سوزی وجود دارد.

سفید و مشکی: ایمن‌سازی خانه و راه‌پله و راهروهای منازل مسکونی.

زرد و صورتی: در اماکن وابسته به فعالیت‌های هسته‌ای و هشدار درباره اشعه و مواد رادیواکتیو

سفید و سبز: کمک‌های اولیه.

آبی و سفید: یعنی در محدوده‌ای که نصب‌شده دستگاه خرابی وجود دارد.

سفید و نارنجی: نشان‌دهنده وجود ترافیک و عبور و مرور با مشکل مواجه است.

زرد و ﻣﺷﮑﯽ: وجود خطرات فیزیکی برای سایرین مانند خطر برق‌گرفتگی و انفجار گاز

همه ما حتی یک‌بار هم که شده نوار زرد اخطار را دیده‌ایم. این رنگ بیشترین مصرف را در زمان‌های هشدار دارد. وزن و متراژ آن در فضاهای مورداستفاده متغیر است و هر چقدر از نوار باکیفیت و با متراژ زیاد استفاده کنید، قطعاً میزان پرداختی برای قیمت نوار زرد اخطار هم بیشتر می‌شود.

جنس نوار ایمنی

اکثر ﺗوﻟﯾدی ﻧوار ﺧطر از ماده‌ای به نام پلی‌اتیلن یا پی‌وی‌سی در ساخت نوارهای خطر استفاده می‌کنند. کیفیت و ﻗﯾﻣت ﻧوار زرد اﺧطﺎر تعیین‌کننده ماندگاری و هزینه‌های خرید این محصول محسوب می‌شوند.  پلی‌اتیلنی که در ساخت نوار ایمنی استفاده‌شده باید در برابر شرایط جوی متفاوت مانند باران، نور و باد مقاومت خوبی داشته باشد. چنانچه حرارت بالایی به این نوارها نرسد گاهی طول عمر 30 ساله نیز خواهند داشت.

با سفارش نوار هشدار از تولیدی نوار خطر می‌توانید کلمات سفارشی خودتان را روی این نوارها چاپ کنید و محصولی را خرید کنید که مطابق با سفارش‌ها شماست. میزان رنگ‌بندی، وزن کم و جنس خوب پلی‌اتیلن از عوامل تعیین‌کننده قیمت نوار خطر محسوب می‌شود. اگر بخواهید از این نوارها در طول شب استفاده کنید، حتما نوع نوار خطر شبرنگ دار را تهیه کنید که در زمان تاریکی به دلیل براق بودن و خاصیت شبرنگی داشتن، مثل چراغ روشن بوده و از فاصله دور هم قابل‌رؤیت است. وقتی نوار خطر ویژگی بازتابندگی نور در نوار خطر استفاده آن‌ها را در شرایط بد آب و هوایی نیز ممکن می‌سازد.

موارد استفاده نوار خطر

سازمان‌ها و شرکت‌هایی مانند مخابرات، آب و فاضلاب، آتش‌نشانی، پلیس، راه و ترابری، شرکت برق و گاز، نیروهای امدادی، شهرداری و شرکت‌های عمرانی عمده مشتریان خرید نوار خطر هستند. که موارد مصرف برخی از این سازمان‌ها در زیر بیان‌شده است.

توسط دستگاه‌های امنیتی و قضایی و اورژانسی

پلیس و آتش‌نشان‌ها از نوار خطر زردرنگ و مشکی برای اجرای عملیات امداد و نجات یا ممانعت از ورود به محل وقوع جرم استفاده می‌کنند.

کارهای عمرانی و ساختمانی

زمان شروع ساختمان‌سازی حتما باید مراحل ایمن‌سازی ورود افراد به محوطه و عبور و مرود افراد از آن ناحیه را انجام دهند یکی از این کارها نوارکشی محدوده ساخت‌وساز است.

نواحی آلوده

این نوع نوار خطر برای جاهایی که احتمال آلوده شدن بقیه افراد وجود دارد، استفاده می‌شود؛ مانند مکان‌هایی که مواد شیمیایی نشت کرده، گازهای سمی منتشر می‌شود و… .

خطرات زیرزمینی

در مکان‌هایی که لوله‌های گاز یا نفت وجود دارد، باید از نوار خطر استفاده کرد تا مواقعی که شرکتی قصد حفاری در ان ناحیه دارد، از وجود لوله در این بخش مطلع شود.

مسدود کردن یک ناحیه

وقتی کارگران مشغول کار در یک بخش از شهر هستند، یا کارهای خدماتی در ناحیه‌ای انجام می‌شود باید پیش از شروع کار از نوار خطر استفاده کرد.

ﻧوار ﺧطر آب و ﻓﺎﺿﻼب

اکثر لوله‌های آب و فاضلاب از زیر سطح زمین عبور کرده‌اند و گاهی ممکن است شکسته شوند و نیازمند تعمیر باشند؛ در این هنگام قبل از شروع کار تعمیراتی، حتما موارد ایمنی را باید اجرا کنید، یکی از این اقدامات استفاده از نوار خطر مخصوص است.

مفهوم نوشته‌های روی نوار خطر

  • نوار حریم‌بندی: با درج کلمه خطر روی این نوارها هشدار برای عدم ورود به آن ناحیه را نشان می‌دهد.
  • نوار خطر برق‌گرفتگی: با درج کلمه خطر برق‌گرفتگی نشان‌دهنده اتصالات در کابل‌ها و تجهیزات برقی در یک محدوده است.
  • نوار خطر فضای سبز: چاپ کلمه وارد فضای سبز نشوید، هشداری برای عدم ورود به فضاهای داخل پارک‌ها و بوستان‌هاست.
  • نوار خطر گاز: برای اطلاع‌رسانی در خصوص نشت لوله گاز و خطر انفجار تولیدشده است.

ابعاد و اندازه نوار ایمنی

اینکه کدام نوار خطر را خریداری کنید، به نوع کار شما مرتبط است. این نوارهای خطر اندازه و ابعاد مختلف و رنگ‌بندی متنوعی دارند. اندازه‌های مرسوم نوار خطر اغلب در متراژهای 120،150 و 200 متری تولید و عرضه می‌شوند. همچنین عرض این نوارها معمولاً 8،25 و 40 سانتی‌متری است. می‌توانید هر کدام از این محصولات را مطابق با نیاز خود تهیه کنید. برای خرید ﻧوار ﺧطر ۴٠ ﺳﺎﻧﺗﯽ و دیگر اندازه‌ها می‌توانید از کلیه فروشگاه‌های تجهیزات ایمنی و فروشگاه‌های آنلاین اقدام کنید. برخی از شرکت‌های تولیدی این حوزه به‌صورت مستقیم فروش نوار خطر را دارند.

ھر ﮐﯾﻠو ﻧوار ﺧطر ﭼﻧد ﻣﺗر اﺳت؟

وزن نوار خطر در قالب رول و به‌صورت یک و سه کیلویی تولید می‌شود.

تولید نوار خطر طبق درجه کیفیت

موادی که در تولید نوار خطر استفاده می‌شود عامل تعیین‌کننده قیمت و کیفیت محصول نهایی است. این محصول اغلب دارای سه درجه کیفی است و هر کدام در بخش‌های مرتبط با خود استفاده می‌شوند.

نوار حریم‌بندی چون در شرایط زمانی کوتاه استفاده می‌شود نیازی نیست از مواد درجه‌یک ساخته شود.  مواد درجه سه معمولاً در تولید نوار خطر استفاده می‌شود.

نوارهای هشدار برای کارهای زیرزمینی که مستلزم استفاده طولانی‌مدت هستند باید طول عمر خوبی داشته باشند. درجه مواد به‌کاررفته در تولید این نوار معمولاً  از نوع درجه‌یک است.

چگونه ماندگاری نوار خطر را بالا ببریم؟

نوارهای خطر روی یک لوله مقوایی پیچیده می‌شوند، پس برای جلوگیری از خراب‌شدن لوله داخل رول نوار خطر، آن‌ها را در مکان‌های خشک و بدون نم نگهداری کنید. همچنین در معرض تابش نور مستقیم آفتاب نباشد و از قراردادن در مکان‌هایی که حرارت بالایی دارند و دمای محیط آنجا زیاد است، خودداری کنید. حتما رول نوار را در حالت افقی انبار کنید.

ﻗﯾﻣت ﻧوار ﺧطر ﮐﯾﻠوﯾﯽ

نوار ایمنی هم به‌صورت بسته‌ای و هم کیلویی به فروش می‌رسد؛ بسته‌های نوار خطر حاوی 6 کیلو بوده و هر جین نوار نیز 3 عدد نوار دارد که کل وزن یک جین نوار ایمن 18 کیلوگرم است.

اگر دنبال محصولاتی با تنوع بالا و باکیفیت عالی هستید، می‌توانید با ما تماس بگیرید و کلیه سفارش‌ها خود را مطابق با شرایط درخواستی‌تان سفارش دهید تا در کمترین زمان و با مطلوب‌ترین هزینه در محل خود تحویل بگیرید. همچنین این شرکت نمایندگی فروش نوار خطر را نیز برای افراد فعال این حوزه فراهم کرده است.

نوار خطر و نوار ایمنی شرکت اطلس پلاستیک فجر در رنگها و ابعاد سفارشی جهت مصارف زیر تولید میگردد:

  • شهرداری وفضای سبز
  • تشعشعات هسته ای
  • برق و مخابرات
  • مواد شیمیایی
  • آب و فاضلاب
  • راه و ترابری
  • آتش نشانی
  • نفت و گاز
  • فیبر نوری

شرایط نگهداری نوار ایمنی

  • جهت جلوگیری از تغییر شکل بوبین از بارگذاری طولانی مدت اجتناب شود. حداکثر 50 کیلوگرم به مدت یک ماه و حداکثر 20 کیلوگرم به مدت 6 ماه مطلوب میباشد.
  • جهت جلوگیری از تغییر شکل دوکی، رولها به صورت افقی قرار گیرند.
  • جهت جلوگیری از تخریب نوری، داخل انبار مسقف و به دور از نور خورشید نگهداری شود.
  • جهت جلوگیری از تخریب بوبینهای مقوایی داخل رولها، در محل خشک و به دور از رطوبت قرار گیرد.
  • جلوگیری از اشتعال: شعله مستقیم موجب ذوب شدن فیلمهای پلی اتیلن و سوختن بوبینهایی مقوایی میگردد.