نحوه تولید فیلم استرچ

نحوه تولید فیلم استرچ

در گذشته و در سیستم سنتی، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی کارخانجات مختلف به ویژه تولیدکنندگان کالاهای پر مصرف، هزینه‌های سرسام آور بسته بندی کالاها بود. ابتدا پالت ها باید نایلون پیچ می شدند و سپس تسمه کشی می شدند و فقط برای بسته بندی یک پالت تقریبا حدود 3 کیلو نایلون مصرف می شد. تکنولوژی‌های پیشرفته برای فیلم های استرچ به شما امکان می‌دهند تا با قیمت حدودا یک سوم و بسیار ماندگارتر و با استحکام تر از قبل، محصولات خود را بسته بندی کنید.

فیلم استرچ صنعتی چیست؟

فیلم استرچ یا سلفون استرچ یک محصول پر مصرف و همچنین مقرون به صرفه و یکی از بهترین گزینه ها برای بسته بندی است که به طور عامیانه آن را به اسم سلفون می‌شناسند. نام این محصول به معنی لایه نازک کششی است که از جنس های مختلف تولید می شود و برای بسته بندی کالاها و زمینه های متعدد دیگر از آن استفاده می کنند.

ویژگی هایی همچون چسبندگی بالا، کشش و شفافیت این نوع پلاستیک باعث شده که جزو اصلی ترین گزینه‌های کارخانجات برای بسته بندی انواع محصولات قرار بگیرد. فیلم استرچ در منازل و مشاغل متعدد به منظور بسته بندی، استحکام کالا در زمان جابجایی، محافظت کالا و جلوگیری از انتقال رطوبت به کالا، اطمینان در حمل و نقل و سرعت بسته‌بندی بیشتر بهترین انتخاب می باشد.

استرچ صنعتی درعرض‌ها و ضخامت های گوناگون (از 12 تا 50 میکرون) تولید می شود و بر حسب نوع مصرف و شیوه بسته‌بندی (دستی یا ماشینی) مصرف می گردد.

انواع فیلم استرچ

این محصول نایلونی بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید در زندگی شما کاربرد دارد و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال استرچ سیلاژ برای بسته بندی علوفه برای دام‌ها، استرچ غذایی برای بسته‌بندی گوشت، سبزیجات و میوه‌ها، استرچ مبلمان، و همچنین در شاخه های دیگری مثل بسته‌بندی دارویی، تولید کاشی و سرامیک، کاغذ دیواری ، لوازم آشپزخانه و … استفاده می شود.

انواع فیلم‌های استرچ عبارت اند از:

فیلم استرچ پالت بند

فیلم استرچ پالت بند یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای محکم کردن بار روی پالت هنگام حمل و نقل است که به سادگی جعبه ها روی پالت قرار می‌گیرند و فیلم کششی اطراف آن‌ها پیچیده می‌شود و مانع از نفوذ رطوبت به داخل اقلام می‌شود . از طرفی، با توجه به کشش و استحکامی که فیلم استرچ پالت بند دارد، وسایل را کاملا محکم نگه می دارد.

فیلم استرچ کشاورزی

فیلم استرچ کشاورزی

فیلم استرچ کشاورزی انواع مختلفی دارد بر اساس کاربردها و اهداف مصرف‌شان به چند نوع تقسیم‌بندی می شوند که عبارتند از:

  • فیلم استرچ علوفه یا سیلاژ
  • فیلم استرچ مالچ
  • فیلم استرچ تونلی

فیلم استرچ علوفه یا سیلاژ: معمولا نایلون آن چند لایه بوده و با هدف جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و افزایش طول عمر علوفه و محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فیلم استرچ مالچ: این فیلم با استفاده از ادوات و ماشین های کشاورزی بر روی سطح خاک کشیده می شود که در فواصل یکسان حفره هایی ایجاد می گردد تا نشا توت فرنگی، هندوانه، مارچوبه، خربزه و سایر محصولات کشاورزی درون این حفره های متصل به خاک انجام گردد تا سبب کاهش هدر رفت آب و محافظت از بستر خاک شود.

فیلم استرچ تونلی: با استفاده از این فیلم نازک که بر روی کمان های کاشته شده در خطوط کشاورزی کشیده می شود و گیاهان نشا شده و در حال رشد در زیر این نایلون استرچ از عوامل جوی و سرما در امان خواهند ماند.

فیلم استرچ رول و قرقره ایمن

فیلم استرچ را می توان برای محکم کردن اقلام رول شده مانند موکت یا حلقه سیم استفاده کرد. این روش یک راه آسان و مقرون به صرفه برای جلوگیری از باز شدن اقلام در حین حمل و نقل و ذخیره سازی است. به سادگی چند لایه فیلم کششی را در اطراف مواد رول شده یا حلقه شده بپیچید. با این کار بدون نیاز به بند یا چسب، فیلم به خودش می‌چسبد.

فیلم استرچ فرودگاهی

فیلم استرچ فرودگاهی برای بسته بندی ساک، کیف، چمدان و سایر محموله های مسافرین کاربرد دارد تا آن ها را در برابر آلودگی های محیطی محافظت کند و از بازشدن آن‌ها در برابر فشار و تکان‌های نسبتا شدید هواپیما، محافظت کند. در دفاتر خدمات حمل و نقل و باربری نیز ممکن است از این نوع استرچ استفاده کنند تا کارتن‌ها، جعبه‌ها و بسته‌های پستی را در طول مسیر انتقال محافظت کنند تا کالا به سلامت به دست گیرنده برسد.

فیلم استرچ VCI

برای فلزات استفاده می شود و از زنگ زدن آن ها جلوگیری می کند.

فیلم استرچ رنگی

در رنگ بندی های مختلفی تولید می شوند و انعطاف پذیری بالایی دارند و در برابر سوراخ شدگی و پارگی بسیار مقاوم هستند.

فیلم استرچ مات

برای پنهان کردن بار استفاده می شود و از نفوذ اشعه فرابنفش خورشید جلوگیری می کند.

فیلم استرچ محکم

چون از لحاظ ساختاری بسیار سفت و محکم هستند ، زمانی که محصول از نظر وزنی سنگین است و یا سفت و محکم است ، مورد استفاده قرار میگیرد .

فیلم استرچ ماشینی

استفاده از این فیلم باعث می شود هم محصولات با کیفیت بالاتری بسته بندی شود و هم هزینه کاهش یابد چون از نیروی انسانی استفاده نمی شود و فقط از طریق دستگاه ، محصول بسته بندی می شود .

فیلم استرچ دستی

اگر تعداد محصولات و پالت‌ها کم باشد به جای استفاده از استرچ ماشینی می‌توان از استرچ دستی استفاده کرد. اگرچه در این حالت مقدار استرچ بیشتری مصرف می‌شود، اما با توجه به گران بودن دستگاه‌ها، انتخاب معقول‌تری است. برای استفاده بهینه‌تر از استرچ‌های دستی می‌توان از دستگاه مخصوص استرچ دستی استفاده کرد که فیلم روی آن قرار می‌گیرد و راحت‌تر دور بار پیچیده می‌شود.

روش های تولید فیلم استرچ

روش های تولید فیلم استرچ

فیلم استرچ به دو روش دمشی و ریخته‌گری تولید می شود. در هر دو روش ماده اولیه ترموپلاستیک است، اما فرایند پردازش و تولید فیلم، تفاوت را ایجاد می کند. فیلم به روش ریخته‌گری یا کست، به صورت مسطح تولید می شود و دستگاه تولید فیلم استرچ پلی اتیلن مایع را از طریق چندین غلتک تحت فشار بالا، فشار داده و آن را به صورت یک لایه نازک در می آورد و سپس خنک می کند.

از آن جایی که این فرایند سریع و نسبتا بدون عارضه است به طور قابل توجهی هزینه تولید آن پایین تر از فیلم دمشی است. این فیلم ها قابلیت چسبندگی دو طرفه و صدای کمتری دارد . اما قدرت چسبندگی آن کمتر است و بعد از کشیده شدن، به حالت اول باز نمی گردد. فیلم دمشی طرز ساخت متفاوتی دارد و در فرایند ساخت آن به دلیل کشیده شدن های آن به دور دستگاه به صورت عرضی، مقاومت و قدرت کششی بالاتری را برای استفاده ایجاد می کند.

فیلم دمشی به دلیل چسبندگی عالی، هنگام استفاده سر و صدای زیادی ایجاد می کند و نسبت به روش ریخته‌گری گران‌تر است. به طور کلی برای تولید فیلم استرچ مواد اولیه گوناگونی وجود دارد ولی استفاده از پلی اتیلن در ساخت استرچ باعث افزایش انعطاف و کشش بیشتر آن می شود و این مدل فیلم استرچ یکی از رایج‌ترین مدل‌ها برای پالت‌بندی می باشد.

مزیت های استفاده از پلی اتیلن در فیلم استرچ

ویژگی های خاصی که وجود پلی اتیلن در این فیلم های استرچ ایجاد می کند باعث شده تا استفاده فراوانی داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • وزن سبک
  • دوام بالا
  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • قابلیت بازیافت

مزیت های استفاده از پلی اتیلن در فیلم استرچ

تولید کننده فیلم استرچ

اطلس پلاستیک فجر با بیش از 30 سال تجربه تولید انواع پلاستیک با هدف حمایت از تولید ملی و رشد گردش اقتصادی داخلی و افزایش اشتغال زایی، انواع نایلون بسته بندی با کیفیت را تولید می‌کند. کارخانه اطلس پلاستیک فجر دارای بیش از 70 خط تولید انواع نایلون بسته بندی، فیلم های استرچ، نایلون حباب دار ضربه گیر، کیسه نایلون حباب دار دوخته شده و … می‌باشد. به عنوان تولید کننده، کیفیت محصول و رضایت مشتری همیشه سرمشق اطلس پلاستیک فجر بوده است.

مجموعه اطلس پلاستیک فجر به سفارش مشتریان، فیلم استرچ، چسب استرچ و سایر محصولات را با ویژگی های شخصی سازی شده و متعدد تولید می‌کند و در کمترین زمان ممکن با مناسب ترین قیمت به دست مصرف کنندگان می‌رساند.